Tuesday 28 May 2013

ULseR muLut (-_-)

Salam smua..ari ni aku nk ckp bnda pngetahuan ckit ye... ULSER MULUT...
pelik x tbe2 aku trfikir nk tls bnda ni..hehe.sbb nya skrg aku ngah menderita kne ulser..huhu..
aku pun mcm trtanya2 la ape sbb ulser ni leh jd..ape ag..tnya mr.google la.. (mr.right aku yg ke2)hehe..
 aku ngh skt mulut..duk risau esk ada interview tp mlut lak skt.. T_T  
tp xpe la dugaan ckit je..skt ckit je kn..insyallah esk aku leh wt yg trbaik..

Smua org pnah kne ulser kn??? ampa tau x ulser 2 ape?? bkn mknan tau..huahua... (lapar lak tbe2)
pnah x rse skt kt pipi @ bwh bibir?? ble periksa kt cermin ada 1 tompokan putih..haaa...2 la ulser.. fhm x??
xfhm 2 mmg slow la..hehehehe.. =b




APE 2 ULSER???
Tompokan putih 2 sejenis kudis yang terdapat di dalam bahagian lembut mulut kita. Tompokan itu dinamakan ulser mulut. Selain bahagian pipi, lidah juga mudah mendapat ulser. Rasa skt sbb kn kte hilang selera untuk mengambil makanan atau minuman panas. nk brckp pun seksa kot..huhu

Ulser mulut sebenarnya tindak balas terhadap jangkitan bakteria, virus atau fungus. Ulser boleh dialami oleh sesiapa sahaja tanpa mengenal umur. selain jangkitan bakteria atau fungus, ulser blh gak jd sbb kecedaraan fizikal seperti tergigit bibir atau lidah...yg paling bnyk kali aku kene sbb kne berus gigi..
kn pg2 mamai je..berus gigi pun leh smpai luke kn gusi aku..huhu T_T

Ulser boleh timbul kerana kekurangan zat makanan, tekanan, kurang rehat atau tidur dan keadaan mulut yang kotor. Klu kurang rht ngan tido 2 bkn sbb ulser aku la..aku ni trlbh rht..hehehe.
ada org ckp ulser ni leh bek ble letak garam kt tompok putih 2...waaaaa!!!
xd nya aku wt..aku dh leh bayang skt 2 mcm mne..huhuhu




# Baru la aku tau ulser ni sbb virus gak..klu org kne ulser je msti aku ckp " mesti kurang minum air ni, bnyk minum air ye" 
ble dh bce maklumat ni kt internet leh la aku ckp pnjang lebar ckit..hehehe...

PETUA RAWAT ULSER ???

a.
Banyak minum air suam.
b.
Berehat dan tidur dengan cukup.
c.
Amalkan tabiat menjaga agar mulut dan gigi berada pada tahap kesihatan yang baik.
d.
Mengambil makanan yang berkhasiat dan seimbang. Pastikan mengambil cukup vitamin B12 dan vitamin c.



ok...2 je la aku nk tulis kali ni..bye all..... ^^




No comments:

Post a Comment